Szakkör
BESZÁMOLÓ
NTP – INNOV- 21
„A természet hangja” elnevezésű komplex tehetséggondozó programunkat a 2021/2022-es tanévben valósítottuk meg.
A programban 40 tanuló vett részt, 20 alsós és 20 felső tagozatos diák. A foglalkozásokat két csoportban tartottuk két vezető tanár és segítő pedagógusok bevonásával. Terepmunkán és külső programokon együtt vettek részt a csoportok.
Településünk és iskolánk természeti adottságai lehetővé teszik tanulóink természettudatos nevelését. Mivel intézményünk 2015 óta Örökös ÖKO iskola, erre tudatosan is nagy hangsúlyt fektetünk mind a tanórai, mind a tanórán kívüli oktatásban – nevelésben.
Foglalkozásaink helyszíneként gyakran választottuk az iskola parkját. Itt végeztünk talajvizsgálatokat, megfigyeltük a fészkelő madarakat, madáretetőket, madárodúkat helyeztünk ki, rendszeresen etettük a madarakat. A parkban elhelyezett meteorológiai mérőállomás segítségével rendszeren követhettük az időjárás elemeinek változását.
Településünkön is sokféle megfigyelést végezhettünk. A faluban megfigyelhettük a táj és a kultúra összefüggéseit, a falusi élet jellegzetességeit. A falu határában a talajféléket vizsgálhattuk, kerestünk felszíni vizeket, a közeli erdőben pedig Kisszállás természeti értékeit ismerhettük meg.
Megfigyeléseinket mindig rendszereztük, elemeztük. Foglalkozásainkat igyekeztünk játékosan szervezni. Gyakran alkalmaztuk a páros és kooperatív munkaformát, ahol mindenki az életkorának megfelelően kapta feladatát és ahol egymás segítése, támogatása nélkülözhetetlen volt. Építettünk a tanulók előzetes ismereteire, tapasztalataira.
A program segítségével komplex szemléletmód kialakítására törekedtünk. A gyakorlati tevékenységek révén komplex képet alakítottunk ki a környezetünk időjárásáról, természeti élőhelyekről, környezetvédelemről, megújuló energiaforrásokról. Ezeket belehelyeztük a falu életébe, így reális képet kaptak a tanulók a település helyzetéről, a környezettudatosság fontosságáról.
A tapasztalatok megfogalmazásakor nem csak a természettudományos kompetenciáik fejlődtek, hanem logikai, matematikai, nyelvi, vizuális területen valamint összefüggések felfedezésében, következtetések levonásában is erősödtek.
A programok segítségével interaktív módon, tapasztalás útján jutottak el a környezeti nevelés legfontosabb témáihoz. Mélyítette a tehetséges gyerekek tudását, motivációt kaptak az önálló kutatásra, kísérletezésre, ezzel erősödtek digitális kompetenciáik is.
Az iskolán kívüli programok, kirándulások is részei voltak a tehetségprogramnak. A budapesti Természettudományi Múzeumban a kiállítások megtekintése mellett múzeumi foglalkozáson vettek részt a tanulók. Jártunk a szegedi Vadasparkban, a Paksi Atomerőműben, a Kiskunhalasi Bibó István Gimnázium laboratóriumában, és a helyi szennyvíztisztító telepen is. Itt olyan anyagokkal, információkkal ismerkedhettek meg, amit az iskolai helyszínen nem tudtunk volna biztosítani. Ezzel is szélesedett látókörük, komplexebb módon tudják átlátni a jelenségeket.
A programban tárgyi eszközök beszerzésére is sor került, pl.: magaságyások, környezettudatos társasjátékok, meteorológiai állomás, detektív koffer, komposztáló, szelektívgyűjtő kukák, mikroszkóp. Ezekkel az eszközökkel tanórákon nem találkoznak a tanulók, nincs lehetőségük kipróbálni, kísérletezni vele. Az eszközök használata során lehetőségük volt a kreatív gondolkodásra, a megfigyelésre valamint a motiváltság fenntartására is.
Szerencsés Andrásné, Kádár Barnabás